Portal może używać cookies – małych plików tekstowych przechowywanych na dysku twardym użytkownika. Cookies nie zawierają danych osobowych, a administracja portalu używa ich wyłącznie w celu prowadzenia statystyk jego popularności. W ustawieniach przeglądarki można w każdej chwili zablokować obsługę cookies
53° 24' 00" N, 14° 37' 20" E
4°C
2.6 m/s
(+48) 602 80 82 80
Galeria 23. grudnia 2013

Zalew Szczeciński na horyzoncie!

pogon2

Dolna Odra

Dolna część rzeki Odry rozwidla się na dwie części-Odrę Zachodnią oraz Odrę Wschodnią (Regalicę). Głębokość zależna jest od poziomu rzeki. Najczęściej w głównym nurcie jest to około 2-3m. Pływając po tych wodach liczyć musimy się z prądem, który również zależny jest od poziomu wody. Dodatkową przeszkodą mogą być mosty, pod którymi będziemy przepływać. Najmniejsza wysokość przejścia pod mostami wynosi 4m i również zależy ona od stanu rzeki. Tory wodne w obu nurtach rzeki są dobrze oznakowane w porze dziennej. W drodze z Widuchowa zatrzymać możemy się w portach zarówno po niemieckiej, jak i po polskiej stronie rzeki.

Spływając wraz z wodami Odry zaznamy ciszy i spokoju w otoczeniu natury. Przepływać będziemy przez Park Krajobrazowy Doliny Dolnej Odry, gdzie towarzyszyć nam będą  bielik, rybołów, kania czarna, sowa błotna. Spotkać również możemy tu bobry, wydry i wiele innych zwierząt. Mając odpowiednie zezwolenie możemy wędkować. Jeżeli dopisze nam szczęście, z wody wyjąć możemy takie ryby jak  leszcz, szczupak, węgorz, lin, karp, sum czy sandacz. Przepływając do Zalewu Szczecińskiego od Szczecina będziemy mieli okazje przypomnieć sobie locję morską oraz oznakowanie dzienne i nocne statków.

Jezioro Dąbie

Czwarte co do wielkości jezioro Polski. Jego średnia głębokość wynosi 2,5m, żeglować możemy tu bez obaw jachtami mieczowymi czy małymi jachtami balastowymi.

Akwen jest dobrze oznakowany w dzień, w nocy zaś oznakowane są tylko porty w południowej jego części. Żeglując po tych wodach uważać musimy szczególnie na liczne sieci rybackie, które w większości przypadków rozpoznajemy po znakach szczytowych.

Pogoda na jeziorze jest zmienna, jednakże niezbyt duża fala oraz możliwość szybkiego schronienia się pozwala nam żeglować bez większych zmartwień.

Jezioro posiada liczne kanały łączące je z Odrą, gdzie możemy poczuć się jak na mazurach. Niektóre z nich objęte są strefą ciszy. Między kanałami znajduje się wiele wysepek, gdzie możemy się zatrzymać, jednak nie na wszystkich. Dąbie wokół porośnięte jest trzcinami, gdzie również możemy kotwiczyć. W północnej części jeziora znajduję się zatopiona betonowa barka, która jest jednym z charakterystycznych miejsc na jeziorze.

Południowa część jeziora kryje większość szczecińskich portów jachtowych, z których autobusem miejskim dostaniemy się do centrum Szczecina.

Zalew Szczeciński

Jest to dobrze osłonięty akwen, którego średnia głębokość wynosi 3,8m, jednak uważać musimy tutaj na liczne mielizny oraz sieci rybackie. Żeglować możemy jachtami zarówno mieczowymi jak i małymi jachtami balastowymi. Większe jachty (ograniczone swoim zanurzeniem) poruszać powinny się przy torze wodnym Szczecin-Świnoujście.

Tor wodny jak i podejścia do portów są dobrze oznakowane zarówno w dzień jak i w nocy. Na torze wodnym pierwszeństwo mają jednostki żeglugi zawodowej. Przy silnym wietrze bardzo szybko pojawia się fala, która przy sile wiatru 8*B sięga 1,5m. Gdy wiatr ustaje zanika ona równie szybko jak powstaje. Fale są krótkie i strome, lecz nie stanowią dużego zagrożenia. Przy złej pogodzie nie należy opuszczać Toru Wodnego.

Pływając po Zalewie Szczecińskim powinniśmy mieć ze sobą aktualne mapy i pomoce nawigacyjne oraz radiotelefon UKF. Na wodach tych zawinąć możemy do wielu portów polskich jak i niemieckich. Dopłynąć możemy również do Szczecina, czy poprzez Pianę, Dziwnę czy Świnę udać się na Bałtyk.

Zatoka Pomorska

Jest to zatoka Morza Bałtyckiego położona w jego południowo-wschodniej części u wybrzeży Polski i Niemiec. Jej północną granice ustala linia łącząca przylądek Arkona na wyspie Rugia z  latarnią morską Gąski(na wschód od Kołobrzegu).

Głębokości na zatoce nie przekraczają 15m. W żeglugę po tych wodach bez obaw możemy udać się jachtem balastowym, przy sprzyjającej pogodzie i krótkich skokach również odpowiednio przygotowanym dzielnym jachtem mieczowym.

Wzdłuż polskiego wybrzeża schronić możemy się w wielu portach oddalonych od siebie co najwyżej 30NM. Wejście do portów położonych wzdłuż zatoki są dobrze oznakowane zarówno w dzień jak i w nocy. Płynąc ze Świnoujścia w kierunku wschodnim uważać powinniśmy na sieci znajdujące się wzdłuż praktycznie całego wybrzeża w odległości około 3NM od brzegu.

Pogoda na wodach zatoki jest zmienna. Latem spodziewać możemy się tutaj częstych burz oraz parogodzinnych sztormów, po których następuje dłuższy okres ciszy. Wiosną i jesienią sztormy potrafią trwać nawet kilka dni. Fala rośnie wraz ze wzrostem wiatru do ok. 4m przy sile 6*B przy kierunkach od strony morza. Fale są stosunkowo krótkie. Przy dużym zafalowaniu mogą być męczące dla załogi. Często występuje tutaj zjawisko martwej fali, szczególnie po okresie silniejszych wiatrów. Przy wiatrach wiejących od lądu fala praktycznie nie występuje. Przy prognozie powyżej 5*B planując trasę pod wiatr lepiej jest pozostać w porcie i przeczekać niesprzyjające warunki. Pływając po Zatoce Pomorskiej powinniśmy posiadać niezawodne przyrządy nawigacyjne oraz kompletne wyposażenie ratunkowe.

PORT JACHTOWY "Marina Pogoń"
Stowarzyszenie Euro Jachklub Pogoń – Impressum
ul. Przestrzenna 3, 70-800 Szczecin • sejk@fr.pl
tel.: (+48) 602 80 82 80
DOTACJE NA INNOWACJE. INWESTUJEMY W WASZĄ PRZYSZŁOŚĆ.
Projekt wspófinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.